Tammikuu

Tupakkateollisuuden taktiikat

Suomessa tupakkatuotteiden mainonta on kielletty lailla vuodesta 1978 lähtien. Tupakkayhtiöt käyttävät kuitenkin joka vuosi miljardeja euroja tupakkatuotteiden maailmanlaajuiseen markkinointiin ja sponsorointiin. Markkinoinnin kohderyhmänä ovat erityisesti lapset ja nuoret, sillä enemmistö tupakkatuotteita käyttävistä aloittaa käytön alaikäisenä. Koska mainontaa ei meillä sallita, tupakkateollisuus pyrkii vaikuttamaan mielikuviin ja mm. vähättelee tupakka- ja nikotiinituotteiden haitallisuutta. Mitä useampi nuori tarttuu nikotiinikoukkuun mahdollisimman nuorena, sitä enemmän rahaa valuu tupakkayhtiöille.

Tuotteiden näkyvyyttä pyritään edistämään mm. sosiaalisessa mediassa ja elokuvissa. Nuorten suosimat somen mielipidevaikuttajat YouTubessa tai Instagramissa saattavat tehdä yhteistyötä tupakkayhtiöiden kanssa ja piilomainontaa voi olla vaikea havaita. Nuoria käytetään myös piilomainonnan tekijöinä – esimerkiksi nuuskapurkin irtoavat ja uudelleen liimattavat tarrat ovat varmasti tuttu näky monen nuoren kännykässä, tietokoneessa, mopon kypärässä tai koulun vessan ovessa. Tarraa liimaava nuori ei välttämättä tule ajatelleeksi toimivansa tupakkateollisuuden eduksi.

Pohtikaa yhdessä, miten tupakkateollisuus yrittää vaikuttaa nuoriin mainonnan tai viihteen, esimerkiksi musiikkivideoiden ja somekanavien kautta. Miksi elokuvissa ja somessa käytetään tupakka- ja nikotiinituotteita? Mitä muita keinoja tupakkateollisuus käyttää saadakseen uusia nikotiinituotteiden käyttäjiä koukkuun? (Esim. vaihtoehtoiset tuotteet, savukkeiden, nuuskan ja sähkösavukenesteiden makeat makuvaihtoehdot, houkuttelevat tuotepakkaukset jne.).

Tehtävää voi hyödyntää osana medialukutaidon opetusta. Netistä löytyvät vanhat englanninkieliset mainokset sopivat hyvin myös englannin tuntien oppimateriaaliksi.

Kuvassa nuori, jolla tuskainen ilme. Nuoren otsassa on tarra, jossa lukee: Hei beibe, liimaa mut. 3 piirroshahmoa vetää nuoren suuta ongenkoukuilla. Koukuissa myös nuuskapusseja. Piirroshahmojen puhekuplat: "Jou. Iske tarra otsaan, ja oot beibein koskaan." "Ei juma, saatiin jonnet mainostamaan nuuskaa toisilleen." "Yynngh. Odota. Pitää taas tyhjentää. Pruit." -hahmo ulostaa rahaa. Fakta: Nuuskaa markkinoidaan yhä enemmän nuorille.