Nuuskakoukku

 

 

Nuoren lähiaikuisilla on vastuu

Nuoren lähiaikuisilla on vastuu

Nuoren lähiaikuisilla on vastuu Kasvava nuori on erityisen altis nikotiiniriippuvuuden kehittymiselle Vahva nuuska on Ruotsissa halpaa ja sitä tuodaan Suomeen eteenpäin myytäväksi valtavia määriä. Yksi Suomeen ehkä eniten salakuljetetuista nuuskamerkeistä sisältää nikotiinia 22 mg grammaa kohden.  Katukaupassa se päätyy helposti etenkin nuorten käsiin.  Näyttää siltä, että Ruotsissa suosituimpien nuuskamerkkien nikotiinipitoisuudet...

Read More
Koulun nikotiinittomuuden tukeminen on kaikkien siellä työskentelevien aikuisten tehtävä

Koulun nikotiinittomuuden tukeminen on kaikkien siellä työskentelevien aikuisten tehtävä

Kuvassa oleva tilanne on kuvaus useamman nuoren samankaltaisesta kertomuksesta, jossa yläkoulun oppilas näki koulukaverinsa antavan toiselle nuuskapurkin opettajan nähden. Opettaja kuitenkin kiinnitti huomionsa nuuskan sijaan oppilaan sisätiloissa pitämään pipoon ja käski häntä ottamaan sen pois päästä. Pipon tai lippiksen pitäminen sisätiloissa on vastoin hyviä käytöstapoja, mutta ei laitonta. Sen sijaan,...

Read More
Nuorille piilomarkkinoidaan vahvaa nuuskaa

Nuorille piilomarkkinoidaan vahvaa nuuskaa

Pyöreät punavalkeat tarrat ovat vaivihkaa yleistyneet siellä täällä. Niitä näkee yhä useammin liimattuna nuorten läppäreihin, puhelimiin, kuulokkeisiin ja kypäriin. Kyseessä on nuorten keskuudessa parhaiten saatavilla olevan nuuskamerkin eli "Denssin" helposti irtoavat ja uudelleen liimautuvat etikettitarrat. Tarkoin harkittu markkinointikikka tai ei, tarrojen liimailu tuo tuotteelle sen kaipaamaa näkyvyyttä juuri nuorten keskuudessa....

Read More
Maustetuilla nikotiinituotteilla madalletaan käytön aloitusta

Maustetuilla nikotiinituotteilla madalletaan käytön aloitusta

Tupakkayhtiöillä on pitkä historia maustettujen tuotteiden kehittämisestä ja niiden markkinoinnista tuotteina, jotka houkuttelevat nuoria. Makuaineet parantavat tuotteiden makua ja saa ne vaikuttamaan houkuttelevammilta, vaarattomammilta ja madaltavat kynnystä käytön aloittamiseen. Koska tupakkatuotteiden käyttö aloitetaan yleensä ennen 18 vuoden ikää, on maustetuilla tuotteilla ollut keskeinen rooli tupakkateollisuuden myynnin edistämisessä. Makuaineiden käyttö savukkeissa...

Read More
Tupakan viljely aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja

Tupakan viljely aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja

  Tupakan viljely on haitallista ympäristölle. Kokonaisuudessaan tupakan vuosittainen hiilijalanjälki on lähes yhtä iso kuin Perun ja Israelin kasvihuonekaasupäästöt tai yli kaksinkertainen Walesin vastaaviin päästöihin verrattuna. Tupakan viljelyyn käytetään 4,3 miljoonaa hehtaaria maata ja viljelmien tieltä kaadetaan vuosittain noin 200 000 hehtaaria trooppisia metsiä. Metsien kaataminen kiihdyttää ilmastonmuutosta ja jättää...

Read More

Nuuskakoukku -kampanja on osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n koordinoimaa Nikotiinihanketta, jonka tavoitteena on ennalta ehkäistä yläkouluikäisten nuorten nuuskan käyttöä ja välitystä. Nuuskakoukku -kampanja pyrkii lisäämään nuorten valmiuksia suhtautua kriittisesti ympäristön nuuskamyönteisiin viesteihin sekä pohtia nuuskaan liittyviä kysymyksiä laajemmin globaaleista ja yhteiskunnallisista näkökulmista käsin. Kampanjan tavoitteena on myös lisätä vanhempien ja opettajien tietoja ja taitoja puuttua nuorten nuuskan käyttöön.

Nikotiinihankkeen toiminta-aika on 2018-2020 ja se saa avustusta sosiaali- ja terveysministeriön myöntämästä terveyden edistämisen määrärahasta.