Lopettamisen tuki

Harva tupakoitsija on välttynyt tupakoinnin aiheuttamien terveyshaittojen kuulemiselta. Suuri osa on jo ehtinyt kokea haittavaikutuksia myös itse. Haasta itsesi lopettamaan jo ennen kuin vakavammat terveyshaitat realisoituvat!

Usein kuulee puhuttavan kuinka vaikeaa tupakoinnin lopettaminen on. Jos kuitenkin tahtoa löytyy, lopettaminen varmasti myös onnistuu. Vaikka aiempi yritys olisi mennyt pieleen, seuraava kerta voi tuottaa jo pysyvän tuloksen. Oheisten linkkien kautta pääset tutustumaan verkon lopettamisen tuki -palveluihin. Katso myös vinkit tupakoinnin lopettajalle sekä lue lisää tupakasta ja nuuskasta.

VINKKEJÄ TUPAKOINNIN LOPETTAJALLE

Mieti, mikä on tupakoinnin merkitys elämässäsi. Pohdi myös sen positiivisia puolia. Onko tupakoinnista saamasi hyöty mahdollista saavuttaa muiden asioiden avulla? Valmentaudu lopettamiseen pohtimalla, mitkä päivän tupakointihetkistä on helpoin ja mitkä vaikein jättää pois. Mietiskele mitä eroa eri tupakointitilanteilla on. Tupakoinnin aiheuttamien haittojen listaaminen on hyvä keino pitää yllä lopettamismotivaatiota hankalammillakin hetkillä.

Perustele tupakoinnin tai nuuskan käytön lopettaminen itsellesi. Kerro lopettamispäätöksestä rohkeasti ystävillesi ja muille läheisillesi, saatat saada heiltä korvaamatonta tukea. Ehkä joku muukin innostuu lopettamisesta sinun esimerkkisi ansiosta? Tsempatkaa toinen toisianne.

Älä ajattele, että et voi enää ikinä polttaa. Ajattele sen sijaan, että sinun ei tarvitse enää tupakoida. Valmistaudu etukäteen niihin tilanteisiin, joissa ennen menit tupakalle tai laitoit nuuskan huuleen. Tee vaikka mielikuvaharjoituksia jos koet sen sopivan itsellesi.

Stressitilanteessa tupakointi houkuttelee. Tilanteesta kannattaa poistua hetkeksi entiseen tapaan, unohda kuitenkin tupakointi ja tee sen sijaan esimerkiksi hengitysharjoitus tai käy juomassa lasillinen vettä. Stressin varalle kannattaa keksiä myös muita keinoja rentoutua: esimerkiksi ulkoilu, lenkkeily tai musiikki voi toimia yllättävän hyvin.

Nikotiini vaikuttaa uneen ja tupakoinnin lopettaminen saattaa heijastella myös nukkumiseen. Ongelma on useimmiten tilapäinen ja pian nukut jo paremmin kuin aiemmin!

Nikotiini on voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine ja saatat tarvita nikotiinikorvaustuotteita, jotta pääset siitä lopullisesti eroon. Jos olet täysi-ikäinen, voit ostaa niitä esimerkiksi apteekista. Alaikäisen tulee kääntyä terveydenhoitajan tai lääkärin puoleen.

Repsahtaminen ei ole maailmanloppu, uudella yrityksellä osaat valmistautua vielä paremmin siihen mikä voi mennä pieleen ja mikä lopettamisessa tuntuu erityisen hankalalta. Jos lopettamismotivaatiosi tuntuu heikkenevän, keskitä energiasi jälleen sen pohtimiseen, miksi päädyit lopettamaan.

 

Lopettajan linkit

Stumppi

Fressis

28 päivää ilman

Smokefree – lopettajan opas