Nuorille piilomarkkinoidaan vahvaa nuuskaa

Kuvassa nuori, jolla tuskainen ilme. Nuoren otsassa on tarra, jossa lukee: Hei beibe, liimaa mut. 3 piirroshahmoa vetää nuoren suuta ongenkoukuilla. Koukuissa myös nuuskapusseja. Piirroshahmojen puhekuplat: "Jou. Iske tarra otsaan, ja oot beibein koskaan." "Ei juma, saatiin jonnet mainostamaan nuuskaa toisilleen." "Yynngh. Odota. Pitää taas tyhjentää. Pruit." -hahmo ulostaa rahaa.Pyöreät punavalkeat tarrat ovat vaivihkaa yleistyneet siellä täällä. Niitä näkee yhä useammin liimattuna nuorten läppäreihin, puhelimiin, kuulokkeisiin ja kypäriin. Kyseessä on nuorten keskuudessa parhaiten saatavilla olevan nuuskamerkin eli “Denssin” helposti irtoavat ja uudelleen liimautuvat etikettitarrat. Tarkoin harkittu markkinointikikka tai ei, tarrojen liimailu tuo tuotteelle sen kaipaamaa näkyvyyttä juuri nuorten keskuudessa.

Kyseinen nuuskamerkki näkyy myös joidenkin suomalaisten hiphopartistien musiikkivideoilla, sosiaalisen median kanavissa ja kappaleiden sanoituksissa. Merkki on nuorille tuttu ja he tietävät mistä on kyse, vaikka eivät itse nuuskaa käyttäisikään.

Kyseisessä tuotteessa on erittäin korkea nikotiinipitoisuus (22mg/g) ja pH-arvo, jotka molemmat varsinkin nuorilla edesauttavat nikotiiniriippuvuuden kehittymistä. Kyseinen tuote on suosittu lähinnä Suomessa, eikä sitä Ruotsissa usein edes tunneta. Sitä tuodaan laittomasti suuria määriä, sillä se on halpaa ja vahvaa. Myös laillisen matkustajatuonnin puitteissa kyseistä nuuskaa on voinut tuoda useamman purkin, sillä yhdessä rasiassa on ollut paitsi nuuskapussien määrässä, myös grammamääräisesti keskimääräistä vähemmän nuuskaa, kuin muissa merkeissä. Tähän taas on kannustanut se, että Suomen puolella jälleenmyynti on kukoistava pimeiden markkinoiden bisnes.

Ruotsissa loppuvuonna 2019 voimaan tulleen lain mukaan nuuskapurkkeja, joissa on alle 20 annospussia ei enää saa myydä. Tämä tulee vaikuttamaan siten myös kyseisen nuuskamerkin nuuskan määrään ja siten myös hintaan.

Denssitrendi on ollut pinnalla jo muutamia vuosia ja todennäköistä on, että uusia nikotiinitrendejä on tulossa. Esimerkiksi nuuskan kaltainen, mutta tupakkaa sisältämätön nikotiinivalmiste näyttää saapuneen myös Suomeen. Nikotiinivalmisteisiin liittyvää nuoriin kohdentuvaa mainontaa esiintyy sosiaalisessa mediassa, kuten Snapchatissa ja Instagramissa. 

Lähteet:

Piispa M. 2017. Sammuuko savuke, nouseeko nuuska?

Piispa M.2018 Nuuska ja nuoret. Laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista.

Tobaksfakta 2019 

A non smoking generation

Nuuskateollisuuden markkinointi- ja myynninedistämistaktiikoihin liittyviä videoita:

BuenoDocs, osa 1. Sätimisen jäljillä

Usein kuulee, että nuuska ”poraa” tai ”sätii” ylähuulen alla, mikä tarkoittaa, että nuuska aiheuttaa tietynlaisen tunteen suun limakalvolla. Uudessa BuenoDocs -minidokumenttisarjan ensimmäisessä osassa lähdettiin selvittämään mistä sätiminen voi johtua ja miksi sen voimakkuus vaihtelee eri nuuskamerkkien kesken. Kokeellisen testin avulla nuuskasta löytyi hyvin kyseenalainen ominaisuus. 

Bueno Docs, osa 2. Denssin jäljillä

Ruotsi on saanut erityisvapauden myydä nuuskaa sillä ehdolla, että se ei saata sitä muiden EU-maiden markkinoille. Denssi valmistetaan Ruotsissa, vaikka kukaan siellä ei tunnu sitä käyttävän. Suomen pimeille nuuskamarkkinoille sitä kuitenkin tuodaan rekkalasteittain ja täällä denssipurkkeja ja etikettitarroja näkyy kaikkialla. Keitäköhän varten sitä siis valmistetaan? Katso video:

Bueno Docs, SOMEVAIKUTTAJAT – tupakkateollisuuden pikku apurit?

Tupakkateollisuuden markkinointia rajoitetaan ankarasti, joten he ovat keksineet keinoja tuotteittensa piilotettuun markkinointiin. Tänä päivänä some antaa tupakkayhtiöille valitettavan hyvän areenan tuotteittensa näkyvyyden edistämiseen. Savukeyhtiöt ovat jääneet kiinni somevaikuttajien käytöstä nuoriin kohdentuvassa piilomarkkinoinnissa, mutta voiko jotain samanlaista liittyä myös nuuskan markkinointiin? Katso video: