Nuorille piilomarkkinoidaan vahvaa nuuskaa

Pyöreät punavalkeat tarrat ovat vaivihkaa yleistyneet siellä täällä. Niitä näkee yhä useammin liimattuna nuorten läppäreihin, puhelimiin, kuulokkeisiin ja kypäriin. Kyseessä on nuorten keskuudessa parhaiten saatavilla olevan nuuskamerkin helposti irtoava ja uudelleen liimautuva etikettitarra. Tarkoin harkittu markkinointikikka tai ei, tarrojen liimailu tuo tuotteelle sen kaipaamaa näkyvyyttä juuri nuorten keskuudessa. Kyseinen nuuskamerkki näkyy myös joidenkin suomalaisten hiphopartistien musiikkivideoilla, sosiaalisen median kanavissa ja kappaleiden sanoituksissa. Merkki on nuorille tuttu ja he tietävät mistä on kyse, vaikka eivät itse nuuskaa käyttäisikään.

Kyseisessä tuotteessa on erittäin korkea nikotiinipitoisuus (22mg/g), joka varsinkin nuorilla edesauttaa nikotiiniriippuvuuden kehittymistä. Kyseinen tuote on suosittua lähinnä Suomessa. Sitä tuodaan laittomasti suuria määriä, sillä se on halpaa ja vahvaa. Myös laillisen matkustajatuonnin puitteissa kyseistä nuuskaa voi tuoda useamman purkin, sillä yhdessä rasiassa on paitsi nuuskapussien määrässä, myös grammamääräisesti keskimääräistä vähemmän nuuskaa, kuin muissa merkeissä. Tähän taas kannustaa se, että Suomen puolella jälleenmyynti on tällä hetkellä kukoistava pimeiden markkinoiden bisnes.

Lähteet:

Piispa M. 2017. Sammuuko savuke, nouseeko nuuska?

Piispa M.2018 Nuuska ja nuoret. Laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista.