Maustetuilla nikotiinituotteilla madalletaan käytön aloitusta

Kuvassa valokuva nuoresta, sekä 3 piirroshahmoa, jotka pitelevät ongenvapoja kädessään. Onkien koukuissa nuuskapusseja ja marjoja. Piirroshahmojen puhekuplat: Vadelmanuuska, juu se on tarkoitettu keski-ikäisille miehille. Kato mä laitoin mustikan koukkuun. Suu auki, täältä tulee viileän raikasta minttua. Fakta: Nuoret aloittavat nuuskan käytön lähes aina makunuuskalla.Tupakkayhtiöillä on pitkä historia maustettujen tuotteiden kehittämisestä ja niiden markkinoinnista tuotteina, jotka houkuttelevat nuoria. Makuaineet parantavat tuotteiden makua ja saa ne vaikuttamaan houkuttelevammilta, vaarattomammilta ja madaltavat kynnystä käytön aloittamiseen. Koska tupakkatuotteiden käyttö aloitetaan yleensä ennen 18 vuoden ikää, on maustetuilla tuotteilla ollut keskeinen rooli tupakkateollisuuden myynnin edistämisessä. Makuaineiden käyttö savukkeissa on kielletty EU:n alueella, mutta nuuskaa tämä rajoitus ei koske. 

Tutkimusten mukaan maut houkuttelevat nuoria ja nuoria aikuisia riippumatta siitä, mikä tupakkatuote on kyseessä. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan 81 % nuuskaa käyttävistä nuorista oli aloittanut nuuskan käytön maustetulla tuotteella. Suomessa nuuskan käyttö saatetaan aloittaa makunuuskalla tätä useammin, sillä laittomassa katukaupassa yleisin nuuska on mintulla ja mentholilla maustettua. Ruotsissa, jossa nuuskan myynti on laillista, on saatavilla satoja eri makuvaihtoehtoja.

Makuaineiden lisäksi myös pakkausten ulkonäöllä on merkitystä siihen kuinka houkuttelevana nuoret ne kokevat. Makuaineiden lisäksi myös pakkauksen ulkonäöllä on todettu olevan vaikutusta tuotteen haitallisuuteen liittyviin mielikuviin. Tuotemerkit ja pakkausten ulkoasu voivat jossain määrin täyttää samanlaisen myynninedistämistehtävän kuin mainosviestit. Ne esimerkiksi luovat mieltymyksiä ja eroja tuotemerkkien ja tuotetyyppien välillä. Tästä syystä on perusteltua, että savukepakkausten lisäksi myös nuuskapakkaukset yhdenmukaistettaisiin. Norjassa, jossa nuuskan myynti on laillista, otettiin vuonna 2018 käyttöön yhdenmukaiset tuotepakkaukset myös nuuskan kohdalla.

Lähteet:

Ambrose B.K. et al. Flavored Tobacco Product Use Among US Youth Aged 12-17 Years, 2013-2014. JAMA November 3, 2015 Volume 314, Number 17

Scheffels & Lund. Cute as candy: a qualitative study of perceptions of snus branding and package design among youth in Norway. BMJ Open. 2017; 7(4): e012837.

The Flavor Trap. 2017. How Tobacco Companies Are Luring Kids with Candy-Flavored E-Cigarettes and Cigars