Fräscht nytt år!

Vårterminen har börjat och siktet är inställt på våren några månader längre fram. Smokefree-tävlingen är redan mer än halvvägs – mindre än två månader återstår av den 150 dagar långa tävlingen! Hoppas att tävlingen har gått bra för er och att ni är nöjda med de tips vi lämnat.

Heja på den sista tredjedelen av tävlingen!

Vinnarna i månadsutlottningen

Fru Fortuna gynnade följande grupper:

Seinäjoen Yhteiskoulu 7H / Nöykkiön koulu 8B / Hakkarin koulu 7J / Hiekanpään koulu 7H / Kinnulan keskuskoulu 9 / Kalevankankaan koulu 7l / Hakkarin koulu 7B / Kartanonkosken koulu 7B / Hevospitäjän yhtenäiskoulu, Kartanon yksikkö 7B / Frosteruksen koulu 7B / Sylvään koulu 8C / Nepenmäen koulu 7A / Hirvelän koulu 7A / Nöykkiön koulu 8F / Arppen koulu 8A

Grattis!

Educa25v logo datumslogan

EHYT:s skolarbete och Nikotinprojektet på Educa!

Huvudtemat vid utbildningsevenemanget Educa är i år Välbefinnande i studierna, arbetet och livet. EHYT rf:s skolarbete är åter med på Educa-mässan i Helsingfors 24–25 januari 2020.

Lördag 25 januari kl. 14 i Tulevaisuuden luokkahuone: “Haasteena nuorten nuuskan käyttö – mitä voimme yhdessä tehdä?”. (på finska).

Vår monter finns på Elämäntaito-kuja 6r60. Kom och diskutera ungas välmående med oss och få samtidigt tips och verktyg för förebyggande rusmedelsarbete.

 

 

 

Diskussionstips för januari

I Finland är reklam för tobaksprodukter förbjudet i lag sedan 1978. Tobaksbolagen använder dock varje år miljarder euro för global marknadsföring och sponsring av tobaksprodukter. Målgruppen för marknadsföringen är speciellt barn och ungdomar, eftersom de flesta som använder tobaksprodukter börjar bruket som minderåriga. Eftersom reklam inte är tillåten i Finland oss försöker tobaksindustrin påverka attityder och bagatelliserar bland annat tobaks- och nikotinprodukters skadlighet. Ju fler unga som fastnar på nikotinkroken som unga, desto mer pengar tjänar tobaksbolagen.

Tobaksbolagen försöker göra produkternas mer synliga bland annat i sociala medier och filmer. YouTube- eller Instagram-influerare som är populära bland unga kan samarbeta med tobaksbolag och smygreklamen kan vara svår att upptäcka. Unga används också för att göra smygreklam – till exempel dekaler som kan lossas från snusdosor och fästas på nytt är säkert en bekant syn på många ungas mobiler, datorer, mopedhjälmar eller toalettdörrar i skolan. Unga som klistrar upp dekalen tänker inte nödvändigtvis på att de agerar för tobaksindustrin.

Tänk tillsammans efter hur tobaksindustrin försöker påverka unga genom marknadsföring eller nöjen, till exempel via musikvideor och sociala medier. Varför används tobaks- och nikotinprodukter i filmer och sociala medier? Vilka andra metoder använder tobaksindustrin för att få nya användare av nikotinprodukter att fastna? (T.ex. alternativa produkter, söta smakalternativ av cigaretter, snus och e-cigarettvätska, lockande produktförpackningar osv.)

Uppgiften kan användas som en del av undervisningen i mediekompetens. Gamla engelskspråkiga annonser som finns på nätet lämpar sig också bra som läromedel för engelskatimmarna.

Läs mer