Smokefree-luokkakilpailu.
Yläkoululaisille suunnattua luokkakilpailu alkaa pian. Lue lisää.

Asiantuntijablogi

Tällä palstalla julkaistaan eri alan asiantuntijoiden kirjoituksia tai videoesityksiä liittyen nuorten nuuskan käyttöön ja sen ehkäisyyn. 

Tupakkateollisuus kohdistaa nuoriin häikäilemätöntä markkinointia

Kirjoittaja: Katri Saarela, koulutussuunnittelija EHYT 

Sunnuntaina 31.5. vietettiin jälleen kansainvälistä tupakatonta päivää (World No Tobacco Day). Maailman terveysjärjestö on valinnut vuoden 2020 teemaksi nuorten suojelemisen tupakkateollisuuden manipuloinnilta sekä nuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ehkäisyn.
Teema on erittäin tärkeä ja ajankohtainen, sillä tupakkateollisuuden lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi on salakavalaa ja häikäilemätöntä.

Tupakkateollisuudella on vuosikymmenten kokemus nuorten röyhkeästä kosiskelusta nikotiiniaddiktion äärelle. Julkisuuteen vuotaneet sisäiset asiakirjat ovat paljastaneet nuoriin suunnatut markkinointistrategiat jo 1940-luvulta, kun Philip Morris etsi nuorista, tyylitietoisista collegeopiskelijoista tuotteilleen mainoskasvoja. College Plan -nimellä otsikoidussa suunnitelmassa todetaan, että ”…they’re young and if we sell them, we have customers for a long time.”.

Strategia ei näytä muuttuneen reilussa 70 vuodessa.

Tupakkayhtiöiden eloonjäämiskamppailun ytimessä ovat mielikuvat ja niiden taidokas markkinointi uusille potentiaalisille asiakkaille eli nuorille. Yhtiöiden strategisessa pakissa on valtava valikoima erilaisia nuoriin suunnattuja koukkuja, jotka on verhottu toinen toistaan houkuttelevampien vieheiden alle. Näiden houkuttimien avulla tupakka- ja nikotiinituotteista halutaan luoda kuvaa, että niiden käyttäjä olisi viehättävä, jännittävä, suosittu ja itsenäinen. Ei sydän- tai keuhkosairas, jonka pankkitililtä on huvennut pieni omaisuus monikansallisten tupakkayhtiöiden kirstuihin.

Elokuvissa, sarjoissa ja musiikkivideoissa mainonta on tuttu juttu nuoriin vaikuttamisessa, mutta viime aikoina tupakkayhtiöt ovat jääneet kiinni nuorten somevaikuttajien käytöstä markkinoinnissaan. Mielikuvamarkkinoinnissa sosiaalinen media on osoittautunut oikeaksi kultakaivokseksi. Vaikka säännöt pätevät sielläkin, on kaupallisen yhteistyön piilottaminen vaikuttajan muuhun sisältöön helppoa. Suosittu vaikuttaja on esikuva, johon nuori seuraaja haluaa samaistua ja jonka välityksellä mainos tavoittaa lukemattomia piilomainonnalle alttiita lapsia ja nuoria.

Käyttäjään liitettyjen mielikuvien lisäksi tuotteiden ulkonäköön liitetyllä imagolla on suuri merkitys. Nuuska- ja sähkösavukepakkauksiin panostetaan. Yllättävin markkinointitemppu on suomalaisnuorten keskuudessa suositun nuuskan uudelleen liimattava etikettitarra. Jos tätä tuotetta ei muka markkinoida nuorille, niin kenelle sitten? Täysi-ikäisten miesten tarrakerholaisille? Niille, jotka haluavat sisustaa myös kotinsa denssi-sisustustyynyillä ja pukeutua brändin paitaan?

Entäpä sitten maku? Miten houkutella nuoria jonkun niinkin pahanhajuisen ja -makuisen tuotteen, kuin tupakan, käyttäjäksi? Maun peittämiseksi, tuotteen houkuttavuuden ja positiivisten mielikuvien lisäämiseksi käytetään erilaisia makuaineita. Tutkimukset osoittavat, että makutuotteet vetoavat erityisesti nuoriin. Savukkeissa makuaineiden käyttö ei ole enää sallittua, mutta nuuskassa ja sähkösavukkeissa makuaineiden käyttö on yleistä ja makujen kirjo on laaja kuin karkkikaupassa ikään. Saisiko olla minttua, vesimelonia, lakritsia, suklaata tai vaikkapa mustikkaa pienellä xylitol-lisällä?

Tupakkateollisuus pelaa likaista peliä ja kaikki sen hyväntahtoisilta vaikuttavat elkeet haittojen vähentämiseksi on silmänlumetta, aivan kuten taannoiset filtteri- ja kevytsavukehuijaukset. Luotatko teollisuudenalaan, joka tappaa puolet ja sairastuttaa lähes kaikki asiakkaansa?

Tupakkateollisuus on taitava suostuttelija, houkuttelija ja manipuloija. Pidetään me kuitenkin yhdessä huoli lapsista ja nuorista. Opetetaan terveyskasvatuksen lisäksi medialukutaitoa ja kriittisyyttä tunnistaa tupakka- ja nikotiiniteollisuuden keinot, sekä itsevarmuutta ja rohkeutta vastustaa manipulointia. Ponnistellaan yhdessä sen tavoitteen eteen, että tulevaisuudessa nuoret tunnistavat tupakkayhtiöt vain historiankirjoista.

 

Video: Vanhempi konstaapeli Niklas Kråknäsin esitys opettajien oikeuksista puuttua nuuskan käyttöön koulussa.

Esitys on taltiointi Helsingissä 7.11.2019 pidetystä tilaisuudesta. 

Video: Kuinka ehkäistä nuoren nuuskan käyttöä?

Vahvistamon verkostokoordinaattori Mika Piipponen kertoo videolla mitä vanhempi voi tehdä ehkäistääkseen nuoren nuuskan käyttöä.

Video: Kuinka ehkäistä nuoren nuuskan käyttöä

" On olemassa aika helppojakin asioita, millä me pystytään vaikuttamaan siihen minkälaisia valintoja nuori tekee." Vahvistamon verkostokoordinaattori Mika Piipponen kertoo videolla mitä vanhempi voi tehdä ehkäistääkseen nuoren nuuskan käyttöä. Lue lisää: www.nuuskakoukku.fi #nuuskakoukku #nuuskajanuoret #nuuska #nikotiini #puuttuminen #vanhemmuus #kasvatus

Julkaissut Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry Perjantaina 1. marraskuuta 2019

 

Video: Mitä laki sanoo nuuskasta?

Videolla vanhempi konstaapeli Elina Holopainen Helsingin poliisista kertoo peruspointit nuuskaan liittyvästä lainsäädännöstä.

Nuuska & Laki

Videolla vanhempi konstaapeli Elina Holopainen Helsingin poliisista kertoo perusasiat nuuskaan liittyvästä lainsäädännöstä. Lisää tietoa löydät: www.nuuskakoukku.fi #nuuska #nuuskajanuoret #nuuskakoukku #laki #poliisi

Julkaissut Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry Perjantaina 25. lokakuuta 2019

 

 

Nikotiini myllertää nuoren aivot

Kirjoittaja: Hanna Ollila, Asiantuntija THL

Tuoreen nuorten terveystapatutkimuksen mukaan tupakkakokeilujen ja päivittäisen tupakkatuotteiden käytön väheneminen hidastui ja osin jopa pysähtyi tänä vuonna. Tulokset ovat huolestuttavia erityisesti kun pohditaan nikotiiniriippuvuuden syntyä.

Aivojen kehitys jatkuu vielä pitkälle yli 20-vuotiaaksi asti. Siksi juuri nuoret ovat erityisen herkkiä nikotiinin riippuvuudelle altistaville vaikutuksille. Tupakansavusta hengitettynä nikotiini saavuttaa aivot jo muutamassa sekunnissa, nuuskasta imeytymällä hieman hitaammin. Riippuvuus kehittyy aivojen mielihyvämekanismeissa tapahtuvien muutosten seurauksena.

Aivojen kehitykseen kuuluvat neurokemialliset muutokset ja murrosiässä tapahtuva hermoverkon rakenteen voimakas muovautuminen luovat erityisen otolliset olosuhteet riippuvuuden vaivihkaiselle kehittymiselle. Epätasapaino mielihyvähormoniksikin kutsutun dopamiinin vapautumista kiihdyttävien ja estävien mekanismien kehittymisessä mahdollistaa sen, että nuoret kokevat nikotiinin lyhytkestoiset mielihyvää tuottavat vaikutukset voimakkaammin ja kielteiset vaikutukset ja vieroitusoireet heikommin kuin aikuiset. Nuoruudenaikainen nikotiinialtistus voi aiheuttaa pysyviä muutoksia aivojen muovautuvuudessa ja häiriöitä tarkkaavuutta ja toiminnanohjausta säätelevillä aivoalueilla.

Nuoret saattavat usein ajatella että riippuvuus on seurausta vasta vuosien tupakoinnista. Moni aikuisistakin voi ajatella näin. Nuorten nikotiiniriippuvuuden käsittely omana ilmiönään on tutkimuksessakin vielä suhteellisen uusi alue. Ensimmäiset merkittävät tutkimukset toteutettiin vasta 2000-luvun alussa, jolloin kehitettiin myös ensimmäinen nikotiiniriippuvuuden ensi merkkien havaitsemiseen tarkoitettu mittari nuorille.

Sen jälkeen tieto onkin lisääntynyt merkittävästi. Riippuvuuden kehittymisen ja käytön säännöllistymisen kannalta keskeinen käännekohta näyttää olevan se, kun käytön lopettaminen muuttuu vaikeaksi tai epämiellyttäväksi tai lopettamiseen ei pystytä ollenkaan. Tästä puhutaan tutkimuksessa autonomian menettämisenä. Tutkimusolosuhteissa on havaittu, että sen menettämiseen riittää keskimäärin vain kaksi savuketta viikossa kuukauden ajan.

Nuorten tupakka- ja nikotiinikokeiluihin kannattaa siis tarttua ripeästi, keskustellen ja nuorta kuunnellen. Yhdessä voi pohtia tilannekuvaa – onko käyttö vielä säännöllistynyt, herättääkö käytön lopettamisessa onnistuminen epävarmuutta, onko kokemuksia vieroitusoireista kuten keskittymisvaikeuksista ja ärtyneisyydestä silloin kun tuotetta ei ole voinut tai halunnut käyttää. Vahva ja selkeä viesti lopettamisen tärkeydestä, muutoksen tukena olo ja kannustus ovat aikuisen keskeiset työvälineet nuoren nikotiiniriippuvuuden ehkäisyssä silloin kun kokeiluja on jo tapahtunut.

Kirjallisuutta: https://www.kaypahoito.fi/nix01826